Teknik Bilgiler

CAN-Bus (Controller Area Network) Nedir ve Diğer Araç Bus (Veri yolu) Ağları ile Nasıl Karşılaştırılır

Bu makalede, CAN Bus (veri yolunu) (Denetleyici Alan Ağı) ve diğer araç veri yolu ara yüzlerini tartışacağız, böylece şunları yapabileceksiniz:

  • CAN veri yolunun gerçekte ne olduğunu görün
  • CAN veri yolu sistemlerinin arka planı ve geleceği hakkında bilgi edinin
  • Dewesoft veri toplama sistemlerinin CAN veri yolu ile nasıl ara yüz oluşturduğunu anlayın

İÇERİK

CAN FD nedir?

CAN veri yolunun avantajları

Popüler CAN Bus Uygulamaları

CAN Bus Kısa Tarihi

CAN Mesajlaşma Nasıl Çalışır?

CAN Bus Çeşitleri

Ek CAN Standartları ve Protokolleri

İlgili İletişim Otobüsleri

CAN’ı Diğer Araç Otobüsleri ile Karşılaştırma

Dewesoft CAN Bus DAQ Sistemleri

Daha Fazla Okuma

CAN Bus (Veri Yolu) Protokolü Nedir?

Denetleyici Alan Ağı  – CAN Bus, günümüz otomobillerinde ve diğer cihazlarda bulunan Elektronik Kontrol Birimlerinin (ECU’lar) güvenilir, öncelikli bir şekilde birbirleriyle iletişim kurmasına izin vermek için tasarlanmış mesaj tabanlı bir protokoldür. Mesajlar veya “çerçeveler”, bir ana bilgisayar gerektirmeyen ağdaki tüm cihazlar tarafından alınır. CAN, ISO 11898 kapsamında zengin uluslararası standartlarla desteklenmektedir.

Şekil 1: CAN Bus ağ şematiği

CAN FD nedir?

CAN FD, CAN veri yolunun “Esnek Veri (Hız)” versiyonudur. Her mesajın standart uzunluğu %800 artırılarak 64 bayta çıkarıldı ve maksimum veri hızı da benzer şekilde 1 Mbps’den 8 Mbps’ye yükseltildi. “Esnek” kısım, ECU’ların gerçek zamanlı gereksinimlere göre aktarım hızlarını dinamik olarak değiştirebileceği ve daha büyük veya daha küçük mesaj boyutları seçebileceği gerçeğini ifade eder.

Tüm bu ilerlemelere rağmen CAN FD, standart CAN 2.0 ile hala tamamen geriye dönük olarak uyumludur. Bugün, CAN FD çok yüksek performanslı araçlarda bulunur, ancak sonunda tüm veya çoğu araçta geçiş yapması beklenmektedir.

Bu video, CAN dahil olmak üzere araç veri yolları hakkında mükemmel arka plan bilgileri sağlar:

CAN veri yolunun avantajları

CAN veri yolu standardı geniş çapta kabul görmüştür ve hemen hemen tüm araçlarda ve birçok makinede kullanılmaktadır. Bu, temel olarak aşağıdaki temel avantajlardan kaynaklanmaktadır:

  • Basit ve Düşük Maliyetli: ECU’lar, doğrudan karmaşık analog sinyal hatları yerine tek bir CAN sistemi aracılığıyla iletişim kurarak hataları, ağırlığı, kablolamayı ve maliyetleri azaltır. CAN yonga setleri hazır ve uygun fiyatlıdır.
  • Tamamen Merkezileştirilmiş: CAN Bus, tüm ağ ECU’ları ile iletişim kurmak için tek bir giriş noktası sağlar – merkezi tanılamayı, veri kaydetmeyi ve yapılandırmayı sağlar.
  • Son Derece Sağlam: Sistem, elektrik kesintilerine ve elektromanyetik parazitlere karşı dayanıklıdır – güvenlik açısından kritik uygulamalar (ör. Araçlar) için idealdir
  • Verimli: CAN çerçevelerine(mesajlarına) kimlik numaralarına göre öncelik verilir. En öncelikli veriler, diğer çerçevelerin kesintiye uğramasına neden olmadan anında veri yolu erişimi sağlar.
  • Azaltılmış Araç Ağırlığı: Kilometrelerce yüksek derecede yalıtılmış elektrik tellerinin ve ağırlıklarının araçtan kaldırılmasıyla.
  • Kolay Dağıtım: zengin bir destek ekosistemi ile kanıtlanmış bir standart.
  • EMI’ye dirençli: Bu, CAN’ı araçlardaki kritik uygulamalar için ideal kılar.

CAN, mükemmel kontrol ve arıza tespit yeteneklerine sahiptir. Bir hatanın tespiti kolaylıkla yapılır ve böylece iletilen veriler gitmesi gereken yere ulaşır.

Karmaşık bir sistemin dağıtılmış kontrolü gerektiğinde ideal bir protokoldür. Ağır kablolamayı ve dolayısıyla maliyeti ve ağırlığı azaltır. Çiplerin maliyeti düşüktür ve CAN’ı uygulamak, protokolün temiz tasarımı nedeniyle nispeten kolaydır.

Popüler CAN Bus Uygulamaları

  • Her tür araç: motosikletler, otomobiller, kamyonlar …
  • Ağır hizmet filo telematiği
  • Uçaklar
  • Asansörler
  • Her türden üretim tesisleri
  • Gemiler
  • Tıbbi malzeme
  • Kestirimci bakım sistemleri
  • Çamaşır makineleri, kurutucular ve diğer ev aletleri.

CAN Bus (Veri Yolunun) Kısa Tarihi

Işıkları açmak için evinizde bir düğmeyi çevirdiğinizde, elektrik düğmeden ışıklara akar. Sonuç olarak, anahtarların ve kabloların maksimum beklenen akımı kaldıracak kadar ağır ve yalıtımlı olması gerekir. Evinizin duvarları bu ağır, yalıtılmış kablolarla dolu.

Arabalar ve kamyonlar eskiden aynı şekilde kablolama yapılırdı: Henry Ford 1915’te arabalarına ışık ve elektrikli korna ekleme fikrini aldığından beri, pilden anahtarlar aracılığıyla ışıklara ve diğer cihazlara elektrik akıyordu. 1960’larda her araçta binlerce ağır kablo dolaşıyordu. Her bir ekstra ağırlık, bir aracın yakıt verimliliğini düşürür.

Şekil 2: İçinde mil / kilometre ağır teller bulunan CAN öncesi veri yolu. Telif hakkı Ryan McGuire tarafından Pixabay’a yüklendi.

1970’lerdeki yağ ambargolarının ardından, otomobil üreticileri üzerinde yakıt verimliliklerini iyileştirmeleri yönünde artan bir baskı vardı. Böylece yaptıkları arabaların ağırlığını azaltmanın yollarını aramaya başladılar.

Şekil 3: Bir binek otomobilde tipik elektrik tesisatı Şeffaflık Pazar Araştırması’nın izniyle

1980’lerin başında, arabaların içinde gittikçe daha fazla ECU (elektronik kontrol ünitesi) vardı ve Almanya’daki Robert Bosch şirketi gibi şirketler, birden çok ECU ve araç sistemleri arasında bir iletişim sistemi olarak kullanılabilecek bir tür otobüs iletişim sistemi arıyorlardı. Pazarı araştırdılar, ancak tam olarak ihtiyaç duyduklarını bulamadıkları için otomobil üreticisi Mercedes-Benz ve yarı iletken üreticisi Intel® ve Almanya’daki çeşitli üniversitelerle ortaklaşa “Denetleyici Alan Ağı” geliştirmeye başladılar.

1986’da Bosch, CAN standardını Detroit’teki SAE Kongresinde tanıttı. Bir yıl sonra Intel Corporation, ilk CAN denetleyici yongalarını göndermeye başladı ve otomotiv dünyası sonsuza dek değişti. Geriye dönüp bakıldığında, CAN’ın geliştirilmesinden kaynaklanan ağırlık tasarrufları neredeyse şanslı bir yan üründü, ancak yine de çok gerçekti.

Şekil 4: Ağır kablo, günümüzün otomobil ve kamyonlarında hafif 2 telli CAN ile değiştirildi

CAN Mesajlaşma Nasıl Çalışır?

CAN veri yolundaki cihazlara “düğümler” denir. Her düğüm bir CPU, CAN denetleyicisi ve düğüm tarafından gönderilen ve alınan verilerin sinyal seviyelerini uyarlayan bir alıcı-vericiden oluşur. Tüm düğümler veri gönderip alabilir, ancak aynı anda olamaz.

Düğümler verileri doğrudan birbirlerine gönderemez. Bunun yerine, verilerini, adreslediği herhangi bir düğüm için mevcut olduğu ağa gönderirler. CAN protokolü kayıpsızdır ve veri yolundaki çekişmeleri çözmek için bit sel bir tahkim yöntemi kullanır.

Tüm düğümler, ağdaki tüm verileri aynı anda örnekleyecek şekilde senkronize edilir. Bununla birlikte, veriler saat (zaman) verileriyle iletilmez, bu nedenle CAN, örneğin EtherCAT gibi gerçek bir eşzamanlı veri yolu değildir.

CAN ile tüm veriler çerçeveler halinde gönderilir ve dört tür vardır:

  • Veri çerçeveleri, verileri bir veya daha fazla alıcı düğümüne aktarır
  • Uzak çerçeveler diğer düğümlerden veri ister
  • Hata çerçeveleri rapor hataları
  • Aşırı yük çerçeveleri, aşırı yük durumlarını bildirir

Mesaj uzunluğunun iki çeşidi vardır: standart ve genişletilmiş. Gerçek fark, tahkim alanındaki ek 18 bitlik tanımlayıcıdır.

Şekil 5: CAN veri mesajı mimarisinin Standart ve Genişletilmiş çerçevesi

CAN Veri Mesaj Yapısı (CAN Çerçevesi)

Alan Bitler Tanım
SOF 1 Tek baskın Çerçeve Başlangıcı. Bu bit, bir mesajın başlangıcını işaretler. Boşta kalma süresinin ardından düğümleri senkronize eder.

Identifier

(Tanımlayıcı)

11 CAN 11 bit tanımlayıcı veri alanı mesaj önceliğini belirler. Daha düşük değerler, daha yüksek öncelikler anlamına gelir.
RTR 1 Uzaktan İletim Talebi. Bu bit, bilgi başka bir düğüm tarafından talep edildiğinde baskındır. Tüm düğümler isteği alır, ancak tanımlayıcı istenen düğümü belirler.
IDE 1 Tanımlayıcı Uzantı biti, standart bir CAN tanımlayıcının (uzatılmış değil) aktarıldığını gösterir.
R0 1 Gelecekte kullanılmak üzere rezerve edilmiştir.
DLC 4 Veri Uzunluğu Kodu, iletimdeki bayt sayısını içerir.
Veri 0 – 64 Aktarılan gerçek veriler.
CRC 16 16 bitlik (15 bit artı sınırlayıcı) döngüsel artıktık denetimi (CRC), hata algılamayı iletmek için önceki uygulama verilerinin sağlama toplamını (iletilen bit sayısı) içerir.
ACK 2 Bir düğüm başarılı bir şekilde bir mesaj aldığında, ACK bunun üzerine yazarak bu bitin üzerine baskın bir biti yazar. Öte yandan, bir düğüm bir mesajda bir hata bulursa, bu bitin resesif kalmasına izin verir ve mesajı yok sayar. ACK yuvası ve ACK sınırlayıcısının her biri bir bit uzunluğundadır.
EOF 7 Çerçeve Sonu, her CAN çerçevesinin (mesajının) sonunu gösteren 7 bitlik bir alandır.
IFS 3+ Çerçeveler Arası Boşluk (IFS), denetleyicinin bir çerçeveyi (mesajı) arabellek alanındaki konuma taşıması gereken zamandır. IFS’nin minimum üç ardışık resesif (1) bit içerdiğine dikkat edin. Üç resesif bit geçtikten sonra, baskın bir bit algılandığında, sonraki çerçevenin SOF biti olur.

 

CAN veri iletim mesajlarının bit alanlarına daha yakından bakmak

Tahkim alanı, mesaj kimlik numarasını ve uzaktan iletim talebi bitini içerir. Daha önemli mesajların daha düşük kimlik numaraları vardır.

Birden fazla düğüm aynı anda iletim yaparsa, eşzamanlı bir tahkim başlatırlar. En düşük mesaj kimlik numarasına sahip düğüm öncelik kazanır. Baskın bitler, CAN veri yolundaki resesif bitlerin üzerine yazar.

Mesaj tanımlayıcı 11 bit (Standart CAN, 2048 farklı mesaj tanımlayıcı) veya 29 bit uzunluğunda (Genişletilmiş CAN, 537 milyon farklı mesaj tanımlayıcı) olabilir. Uzaktan iletim talebi biti baskındır ve verilerin iletildiğini gösterir.

Çoğu sistemde, mantıksal 1 yüksek, mantıksal 0 ise düşük temsil eder. Ancak CAN veri yolunun tam tersi budur. CAN alıcı-vericileri bu nedenle tipik olarak sürücü girişlerinde ve alıcı çıkışlarında bir yukarı çekmeyi kullanır, böylece cihazlar varsayılan olarak resesif bir veri yolu durumuna geçer.

CAN Veri yolunun Çeşitleri

  • Düşük Hızlı CAN
  • Yüksek Hızlı CAN
  • CAN FD (Esnek Veri Hızı CAN)

Düşük Hızlı CAN

Yüksek güncelleme oranları gerektirmeyen hataya dayanıklı sistemler için kullanılır. Maksimum veri aktarım hızı 125 kbps’dir, ancak bu nedenle kablolama, yüksek hızlı CAN’den daha ekonomiktir. Otomotiv uygulamalarında, teşhis, gösterge paneli kontrolleri ve ekranları, elektrikli camlar vb. İçin düşük hızlı CAN kullanılır.

Yüksek Hızlı CAN

Yüksek güncelleme hızları ve yüksek veri doğruluğu gerektiren kritik alt sistemler arasındaki iletişimler için kullanılır (örneğin, kilitlenme önleyici fren sistemi, elektronik denge kontrolü, hava yastıkları, motor kontrol üniteleri, vb.). Yüksek hızlı CAN’ın veri aktarım hızları saniyede 1 kbit ile 1 Mbit arasında değişir.

Yüksek hızlı CAN, düşük hızdan daha hızlıdır, ancak yeni otomotiv uygulamalarının bant genişliği gereksinimi her yıl artmaktadır, bu nedenle otomobil OEM’leri artık CAN FD’yi yeni arabalara kurmaktadır. CAN FD, yanak dilini “steroidler üzerinde CAN” olarak tanımlanmıştır.

CAN FD (Esnek Veri Hızı CAN)

CAN’ın en son sürümü, esnek bir veri hızı, mesaj başına daha fazla veri ve çok daha yüksek hızlı aktarımlar sunar. Her standart (düşük hız ve yüksek hız) CAN mesajındaki veri uzunluğu 8 bayttır, ancak CAN FD ile bu, %800 artırılarak 64 bayta çıkarılmıştır. Ek olarak, maksimum veri hızı da önemli ölçüde 1 Mbps’den 8 Mbps’ye yükseltildi.

Şekil 6: CAN FD veri çerçevesi formatı

CAN FD ayrıca geriye dönük olarak uyumludur ve CAN 2.0 iletişim protokolünün yanı sıra CAN çıkışının salt okunur olarak kullanıldığı SAE J1939 gibi özel protokolleri destekler. CAN FD, esasen ISO 11898-1’de belirtildiği gibi orijinal CAN standardının bir uzantısıdır ve klasik CAN sistemleriyle tamamen uyumludur.

CAN FD, ECU’ların gerçek zamanlı gereksinimlere göre iletim hızlarını dinamik olarak değiştirmelerine ve daha büyük veya daha küçük mesaj boyutları seçmelerine izin verdiği için ileriye doğru önemli bir adımdır. Şimdi yüksek performanslı araçlarda bulunur, ancak ECU performansı yükseldikçe ve CAN FD donanım maliyetleri düştükçe, CAN FD’nin neredeyse tüm araçlara girmesi sadece bir zaman meselesidir.

Birçok Dewesoft ürünü, SIRIUS (ve R1, R2, R3, R4, R8, R8rt dahil olmak üzere SIRIUS tabanlı araçlar), DEWE-43A ve MINITAUR’lar dahil olmak üzere doğrudan bunlara yerleşik düşük / yüksek hızlı CAN veri yolu ara yüzlerine sahiptir. Bu modellerin tümü, iki tane bulunan DEWE-43A dışında bir CAN veri yolu içerir. Mevcut 1, 2, 4 ve hatta 8 port ara yüzleri kullanılarak herhangi bir Dewesoft sistemine ek CAN veri yolu ara yüzleri eklenebilir.

Şekil 7: CAN veri yolu ara yüzleri hemen hemen her Dewesoft DAQ sisteminde mevcuttur

CAN FD gerekliyse, KRYPTONi-1xCAN-FD, veri ara yüzü olarak EtherCAT kullanan tek portlu bir CAN FD cihazıdır. 8 Mbps’ye kadar veri hızlarına sahip yüksek hızlı CAN ara yüzlerini destekler. Ayrıca CAN FD, CAN2.0 iletişim protokolünün yanı sıra CAN çıkışının salt okunur olarak kullanıldığı J1939 gibi özel protokolleri de destekler. KRYPTONi-1xCAN-FD, galvanik olarak izole edilmiş iletişim hatları ve +5 V ve +12 V’luk izole bir Sensör beslemesi kullanır. Sensör beslemesi için güç limiti 1,4 W.

Şekil 8: EtherCAT ara yüzlü sağlam ve su geçirmez KRYPTONi-1xCAN-FD

Bu çok küçük CAN FD modülü, tüm SIRIUS hattını ve tabii ki KRYPTON hattının kendisini içeren bir EtherCAT portuna sahip herhangi bir Dewesoft DAQ cihazına eklenebilir.

Daha fazla bilgi edin:

Dewesoft CAN ara yüzleri

 

Ek CAN Standartları ve Protokolleri

Neden CAN’ın “üstünde” ek standartlara ve protokollere ihtiyacımız var? Basitçe çünkü CAN zarif ve güvenilir bir protokol olsa dahi, gerçekten hepsi bu. Bu bir mesajlaşma sistemidir, ancak mesajların içindeki verileri analiz etmek veya anlamak için herhangi bir yol içermez. Bu nedenle birçok şirket, CAN içinde veya üstünde çalışan ve ek işlevler sağlayan ek standartlar ve protokoller oluşturmuştur. Bunlardan en iyi bilinenleri şunları içerir:

CAN üzerinde SAE J1939

SAE J1939 protokolü, orijinal olarak ABD’deki ağır kamyonlar ve çekici-treyler kuleleri tarafından kullanılmak üzere geliştirilmiştir. Bugün tüm dünyada dizel motor üreticileri tarafından kullanılmaktadır. J1939, CAN fiziksel katmanında çalışan daha yüksek seviyeli bir protokoldür. 18 tekerlekli kamyonlar gibi ağır kamyonlara özgü bazı faydalı işlevler sağlar.

Şekil 9: CAN şemasında SAE

Protokolün, mesaj tanımlayıcının 29 bit ile sınırlandırılması ve veri yolu hızının 250 veya 500 kbps ile sınırlandırılması dahil olmak üzere, mümkün olan en yüksek güvenilirliği desteklemek için kasıtlı olarak yerine getirilen birkaç kısıtlaması vardır.

Şekil 10: DewesoftX yazılımında CAN veri yolu kurulum ekranı. Sol üst tarafa yakın J1939 onay kutusuna dikkat edin.

DewesoftX yazılımı, mühendisin mevcut herhangi bir CAN portu için CAN kurulum ekranındaki bir onay kutusu aracılığıyla J1939 kod çözmeyi seçmesine izin verir. Elbette bu, CAN veri yolundaki mesajların J1939 standardına göre biçimlendirildiğini varsayar. Veri mesajları, genişletilmiş CAN standardıyla aynı uzunluktadır.

Tahkim alanı ek bir kaynak ve hedef adresi içerir ve baud hızı, kullanılan J1939 standart sürümüne bağlı olarak 250 kbps veya 500 kbps ile sınırlıdır. J1939, standart Dewesoft X CAN kurulum ekranındaki bir seçimdir  – ek donanım veya yazılım gerekmez.

Daha fazla bilgi edin:

J1939 verileri dahil CAN’ı DewesoftX ile kurma

OBD II (“OBD 2” olarak da bilinir)

Bu yerleşik tanılama portu, 1989’dan beri yapılan tüm araçlarda bulunur. Genellikle direksiyon simidinin 2 fit (0,61 metre) yakınında bulunan bu, otomobil tamir atölyelerinin ve araç sahiplerinin bir taramayı bağlayarak araç sorunlarını teşhis etmesine olanak tanıyan bir arabirimdir ve 16 pimli konektörüne bağlayın. (Burada, 2016 Toyota 4Runner’da direksiyon simidinin altında resmedilmiştir).

Şekil 11: Bir araç üzerindeki OBD II konnektörü

Tarama araçları, araç tarafından bildirilen DTC’yi (arıza teşhis kodları) okuyabilir. OBD II ara yüzü, RPM, araç hızı, soğutma suyu sıcaklığı ve daha fazlası gibi düzinelerce gerçek zamanlı veri kanalı taşımak için gereklidir. Dewesoft CAN ara yüzleri, aşağıda gösterildiği gibi bu OBD II konektörüne bağlanabilir ve bu kanalların herhangi birini veya tamamını kaydedilen diğer verilerle senkronize olarak okuyabilir, görüntüleyebilir ve kaydedebilir.

Şekil 12: Bir Dewesoft CAN ara yüz konektörüne (sağda) bağlı OBD II konektörü (sol)

Şekil 13: DewesoftX yazılımındaki ODB II kurulum ekranının sadece bir kısmı

Dewesoft sistemlerinde ODB II mesajlarının kodunu çözmek, görüntülemek ve kaydetmek, ek bir ODB II yazılım eklentisi gerektirir. Bu sistemle DTC (arıza teşhis kodları) ve çok daha fazlasını tarayabilirsiniz.

Daha fazla bilgi edin:

DewesoftX yazılımında ODB II

CAN ve Ethernet üzerinde XCP / CCP

Evrensel Ölçüm ve Kalibrasyon Protokolü (XCP), ECU’ları kalibrasyon sistemlerine bağlamak için tasarlanmıştır. Adındaki “evrensel”, CAN veri yolu, CAN FD, FlexRay, Ethernet ve daha fazlası üzerinde çalışabileceği gerçeğini ifade eder. 1990’larda geliştirilen orijinal CAN Kalibrasyon Protokolünün (CCP) halefidir.

Dewesoft, DewesoftX DAQ yazılımında çalışan XCP / CCP Master ve XCP / CCP Slave eklentileri aracılığıyla XCP / CCP protokollerini destekler. Standart Dewesoft CAN (ve Ethernet) ara yüz donanımı kullanılabilir.

Şekil 14: Dewesoft XCP sunum videosu

Bu XCP Slave ve Master eklentilerine ek olarak, Dewesoft ’un SIRIUS XHS ve IOLITE LX veri toplama sistemleri, ek bir yazılıma ihtiyaç duymadan Ethernet üzerinden XCP aracılığıyla yerel olarak veri sunabilir. Dewesoft XCP Veri Toplama Sistemleri ve XCP Veri Kaydediciler hakkında daha fazla bilgi için lütfen bu kısa tanıtım videosunu izleyin:

Daha fazla bilgi edin:

XCP Slave DewesoftX Kılavuzu

XCP Master DewesoftX Kılavuzu

CANopen

CANopen, gömülü kontrol uygulamaları için kullanılan daha yüksek katmanlı bir protokoldür. CAN mesajlaşma protokolüne dayandığından, CAN verilerini okuyabilen ve kaydedebilen DAQ sistemleri ve veri kaydediciler CANopen ‘deki verilere de erişebilir.

CANopen, hareket kontrol sistemlerindeki cihazlar arasında kolay birlikte çalışabilirlik sağlamak için icat edildi. Cihazlar arası ve cihazlar arası iletişim yüksek seviyede uygulanır ve cihaz konfigürasyonu da desteklenir. Hareket kontrolü, robotik ve motor kontrol uygulamalarında yoğun bir şekilde kullanılmaktadır.

CANopen, Uluslararası CAN in Automation  – CiA kuruluşu tarafından yönetilmektedir. 1992 yılında Almanya’da kurulan CiA, CAN için kâr amacı gütmeyen uluslararası bir kullanıcı / üretici grubudur. CAN protokolünün geliştirilmesi ve CAN teknolojisinin imajını desteklemek için tarafsız bir platform olmaktan gurur duyuyorlar.

CANopen, aşağıdakiler dahil birkaç ek konsept sağlar:

Üç Temel İletişim Modeli:

Ana / Bağımlı  – burada bir düğüm “ana” ve diğerlerinin hepsi ikincil düğümdür.

İstemci / Sunucu  – bir istemci düğümüne istek üzerine düğümlerin veri sunucuları olması dışında, ana / bağımlı birimlere biraz benzer.

Üretici / Tüketici  – belirli düğümlerin belirli türde verileri otomatik olarak üretecek şekilde yapılandırıldığı, diğer düğümlerin ise bunları tüketecek şekilde yapılandırıldığı yerdir.

İki temel İletişim Protokolü:

  • Düğüm yapılandırması için SDO’lar
  • Gerçek zamanlı veri göndermek için PDO’lar

Cihaz Profilleri

  • CiA 401 Giriş / çıkış modülleri
  • Satıcı bağımsızlığı için CiA 402 hareket kontrolü

Nesne Sözlüğü

Ağdaki her cihaz için bir OD (Nesne Sözlüğü) vardır. OD, ağdaki her aygıtın yapılandırmasını tanımlayan veriler için standart bir yapılandırmaya sahiptir.

Cihaz Durumları

Bir ana düğüm, ağdaki cihazların durumunu değiştirebilir veya sıfırlayabilir.

Elektronik Veri Sayfaları (EDS)

EDS, OD girişleri için standart bir dosya formatıdır  – ör. cihazları güncellemek için servis araçları

Şekil 15: CANopen kavramları ve yetenekleri arasındaki bağlantılar

İlgili İletişim Veri Yolları

CAN ve önceki bölümlerde açıklanan üzerinde çalışan protokollere ek olarak, araç uygulamaları için kullanılan başka iletişim veri yolları da vardır:

  • MOST (Ortama Yönelik Sistem Taşımacılığı)
  • Otomotiv Ethernet
  • GÖNDERİLEN SAE-J2716
  • FlexRay
  • LIN Bus – Yerel Ara Bağlantı Ağı

Günümüzün modern araçları, çoklu veri yollarının bir kombinasyonunu kullanıyor. Bunların her birine bir göz atalım ve bir CAN veri yoluyla nasıl karşılaştırıldıklarını görelim.

Şekil 16: Günümüz araçlarında kullanılan birden fazla otobüs © 2020 Renesas Elektronik A.Ş.

MOST (Ortama Yönelik Sistem Taşımacılığı)

Herkes yeni arabasının önceki arabasından daha iyi, daha yetenekli bir eğlence sistemine sahip olmasını bekler. 50 yıldan uzun süredir standart olan eski moda AM / FM radyo, eski kaset ve 8 kanallı kaset günlerinden kompakt disklere (CD) ve çıkarılabilir flash medyaya kadar çıkarılabilir medyayı kabul edecek şekilde dönüştürüldü. Bugün odak noktası, mobil cihazlardan ve uydu radyodan (Kuzey Amerika’da SIRIUS / XM®) içerik akışı yapmaktır.

Şekil 17: MOST veri yolu  – Ortama yönelik Sistem Taşımacılığı Resim Pixabay’un izniyle

Media-Oriented Systems Transport (MOST), MOST Cooperation adlı otomobil üreticilerinin ortaklığı tarafından geliştirilen, araç eğlencesi ve bilgi sistemlerini birbirine bağlamak için kullanılan standart bir veri yolu. 25, 50 ve 150 Mb/sn veri hızları sunar. Ancak bunların, veri yolun deki tüm düğümler arasında bölünmüş toplam oranlar olduğu unutulmamalıdır.

MOST, dünyadaki hemen hemen her otomobil markasında kullanılmaktadır. Bir MOST halka ağına 64 adede kadar cihaz bağlanabilir, bu da cihazların kolayca bağlanmasına veya bağlantısının kesilmesine olanak tanır. Sanal yıldızlar dahil başka topolojiler de mümkündür. Aşağıdakiler dahil olmak üzere MOST’un çeşitli sürümleri vardır:

  • MOST25, protokol ek yükü ve diğer sınırlamalar nedeniyle gerçekten yaklaşık 10 kB/s ile sınırlı olan 23 MB maksimum akış hızı sunar.
  • MOST50, MOST25’in bant genişliğini iki katına çıkarır.
  • MOST150, MOST50’nin bant genişliğini üç katına çıkarır ve ethernet eklenmesine izin veren fiziksel bir katman ekler.

MOST, aşağıda tartışılan Automotive Ethernet’ten artan rekabetle karşı karşıyadır.

Otomotiv Ethernet

Sürücü yardımı ve hatta kendi kendine sürüş / otonom araç işlevleri gibi yeni teknolojiler, çalışmak için daha yüksek bant genişliği gerektirir. Düşük maliyetli Ethernet donanımı ile bu hız ihtiyacı, otomobil üreticileri arasında Automotive Ethernet’i teşvik etmede büyük bir faktör olmuştur. Otomotiv etherneti için diğer motivasyonlar arasında LIDAR ve diğer sensörler için gereken aktarım hızları, ham kamera verileri, GPS verileri, harita verileri ve daha yüksek ve daha yüksek çözünürlüklü düz ekranlar yer alır.

Şekil 18: Otomotiv Ethernet Görüntü © 2017 OPEN Alliance SIG

Ancak, konforlu ev ve ofis ortamlarımızdan farklı olarak, bir araç çok daha geniş bir sıcaklık aralığına, darbelere ve sürekli titreşimlere maruz kalır. Ek olarak, kritik verilerin, özellikle de sürücü yardımı ve çarpışmadan kaçınmayla ilgili olanlara müdahale edilmemesi için engellenmesi gereken EMI ve RFI vardır.

“Otomotiv Ethernet” terimi, kendi başına belirli bir standarda atıfta bulunmaz. Araçlarda kullanılan herhangi bir Ethernet tabanlı ağı içerir. Ayrıca Broadcom tarafından geliştirilen OPEN Alliance BroadR-Reach standardına ve IEEE 802.3bw-2015 aka 100Base-T1’e atıfta bulunulması amaçlanmıştır.

Hızın ve dünya çapında popüler olmanın bariz avantajlarına rağmen, son yıllara kadar ethernet yalnızca arabalardaki teşhis uygulamaları için kullanılıyordu  – başka bir deyişle, araç hizmet altındayken ve hareket etmiyorken. Neden? EMI (elektromanyetik parazit) ve RFI’ye (radyo frekansı paraziti) duyarlılığı, doğal deterministtik zaman senkronizasyonunun olmaması ve titreşim nedeniyle konektör arızasına duyarlılığı nedeniyle. Örneğin, standart CAT5 konektörleri normal kullanım koşullarında otomobillerde yaşayamaz.

Ancak, bu sorunlar IEEE 802.3 ve 802.1 çalışma grupları tarafından ele alınmaktadır. Bu arada çip üreticisi Broadcom, Ethernet teknolojisini otomotiv kullanımına uyarlayan BroadR-Reach ™ ‘i geliştirdi. BroadR-Reach, 15 metreye kadar korumasız bükümlü çift kablolama kullanarak veya kablolara bir kalkan eklendiğinde 40 metreye kadar 100 Mb/sn hız sağlar.

Şekil 19: BroadR-Reach Automotive Ethernet topolojisi. Broadcom’un PHY çipleri eşzamanlı olarak iki yönlü veri gönderme ve alma

BroadR-Reach, bilgi-eğlence sistemleri, sürücü yardımı, araç içi teşhis ve hatta ADAS uygulamaları için bazı otomobil üreticileri tarafından benimsenmiştir. Örneğin, MOST’un 150 Mbps toplam hızından çok daha yüksek olan bağlantı noktası başına 100 Mbps veri hızları sunar.

BroadR-Reach standardı, Automotive Ethernet’in benimsenmesini savunan OPEN (One-Pair Ether-Net) Alliance tarafından denetlenmektedir.

Ethernet AVB (Ses Video Köprüleme), IEEE standardı AVB1.0’dır. Kameralar ve multimedya sistemleriyle kullanım için kabul görmeye doğru ilerliyor. AVB2.0, araç kontrol uygulamalarına yöneliktir. AVB, AVnu Alliance tarafından desteklenmektedir.

Ethernet TSN (Zamana Duyarlı Ağ Oluşturma), standart Ethernet üzerinden belirleyici mesajlaşmaya izin vermek için tasarlanmış IEEE 802.1 standardıdır. Kendi başına bir protokol olmayan TSN, Ethernet OSI’nin 2. Katmanında uygulanan bir standarttır  – yani Veri katmanı (AVB ayrıca bir Katman 2 standardıdır).

Yukarıda açıklanan Ethernet AVB’nin bir uzantısı olarak TSN, kendi kendini süren araç uygulamaları için gerekli olan zaman senkronizasyonu, programlama ve paket şekillendirme türüne odaklanır. TSN tamamen “zaman” ile ilgili olduğu için, Hassas Zaman Protokolleri (PTP) IEEE 802.1AS ve IEEE 802.1ASRev, cihazlar arasında paylaşılan bir zaman kavramı sağlamak için seçilmiştir.

Daha fazla bilgi edin:

Automotive Ethernet OPEN Alliance

IEEE TSN / AVB Standartları

BroadR-Reach

Ethernet TSN (AVB içerir)

Gartner’a göre 2017 yılında tüketici araçlarına kurulu toplam 19,3 milyon ethernet bağlantı noktası vardı. 2020 yılına kadar bu rakam 122,8 milyona yükseldi, bu rakam 2023 yılına kadar ikiye katlanacak.

GÖNDERİLEN SAE-J2716

SENT SAE-J2716 (Single Edge Nibble Transmission) CAN veya LIN’e alternatif düşük maliyetli bir protokol olacak şekilde tasarlanmıştır. Sensörlerin verilerini ECU’lara göndermesine olanak tanıyan tek yönlü bir aktarım protokolüdür.

Veriler, darbe kod modülasyonu (PCM) kullanılarak kodlanır ve tek bir kabloyla iletilir. Toplamda üç kablo vardır: sinyal, toprak ve güç. Veriler, 4 bitlik “atlamalar” ile kodlanmıştır.

Tipik bir SENT mesajı 32 bittir (8 yarım) ve aşağıdakilerden oluşur:

  • Sinyal verileri: 24 bit (6 yarım)
  • CRC hata tespiti: 4 bit (1 yarım bayt)
  • Durum bilgisi: 4 bit (1 yarım)

Şekil 20: SAE-J2716 mesaj çerçevesi

Verinin sadece 12 bit (3 yarım) olduğu 20 bitlik (5 yarım bayt) mesajları yapılandırmak da mümkündür.

Modüle edilmiş veri tasarımı sayesinde SENT, elektriksel olarak gürültülü ortamlarda kullanım için idealdir.

Dewesoft sistemleri, bir sensör tarafından iletilen bir SENT sinyalini okumak için sayaç kanallarını kullanarak SENT SAE-J2716 verilerini destekler. Otomatik olarak algılanabilen iki hızlı kanal ve herhangi bir sayıda yavaş kanal. Mühendisler, birden çok modül penceresi ekleyerek, her sensörün farklı bir sayaç kullandığı birden çok sensörden gelen SENT sinyallerini aynı anda çözebilir. GÖNDERİLEN kanallar, Dewesoft kanalları olarak mevcuttur.

Daha fazla bilgi edin:

DewesoftX yazılımında GÖNDERİLEN kanallar

FlexRay

FlexRay, şasi kontrolü gibi dinamik otomotiv uygulamaları için kullanılan bir protokoldür. 2005 yılında FlexRay Konsorsiyumu tarafından oluşturuldu, ancak o zamandan beri ISO 17458-1 ila 17458-5 kapsamında standartlaştırıldı.

FlexRay, verileri bir veya iki blendajsız, bükümlü çift kablo üzerinden iletir. 10 Mbps’de çalışır ve bir veya iki kablolu yapılandırmaları destekler. 10 Mbps’ye kadar hızlarda veri yolu, yıldız ve hibrit ağ topolojileri desteklenir. Diferansiyel sinyalizasyon, korumalı kablolara ihtiyaç duymadan gürültüyü düşük tutar, bu da maliyet ve ağırlık ekler.

CAN’da olduğu gibi, aynı anda sadece bir düğüm bir FlexRay veri yoluna yazabilir. CAN, hangi verilerin öncelikli olduğunu ve ilerlemesine izin verildiğini belirlemek için bir tahkim biti kullanır. Öte yandan FlexRay, her zaman senkronizasyonla düğümün bir mesaj gönderme sırasını beklemesi gereken bir Zaman Bölmeli Çoklu Erişim (TDMA) yöntemi kullanır. Bu, çarpışmaları önler ve veri yolunun yüksek genel veri hızı nedeniyle veri yolu genelinde daha yüksek genel veri işleme hızına izin verir.

FlexRay genellikle LIN ve CAN tarafından paylaşılan klasik çoklu bırakma topolojisinde uygulanır, ancak bir yıldız topolojisinde de yapılandırılabilir. Yıldız topolojisi, bir kablolama arızasının birden fazla düğümü etkilemesine izin vermeme avantajına sahiptir. FlexRay, aşağıda gösterildiği gibi karma bir topolojide de uygulanabilir.

Şekil 21: Ağ topolojileri: Sol: Çoklu bırakma, Merkez: Yıldız, Sağ: Karışık

FlexRay en çok yüksek performanslı aktarma organları, güvenlik ve aktif şasi kontrol uygulamaları için kullanılır. FlexRay, CAN veri yolu uygulamasından daha pahalıdır.

Bununla birlikte, ikili paralel veri hattı çifti kullanıldığında, bu artıktık sağlar: bir hat hasar gördüğünde, ikinci hat devralabilir. Bu, direksiyon ve frenleme gibi görev açısından kritik uygulamalarda önemlidir. Görev açısından kritik olmayan FlexRay uygulamaları tipik olarak tek bir bükümlü çift kullanır.

Dewesoft sistemleri, FIBEX kitaplık içe aktarma seçeneğini kullanarak FlexRay verilerini kolayca alabilir. Tüm Vector FlexRay ara yüz kartlarını desteklemek için bir yazılım eklentisi mevcuttur.

Daha fazla bilgi edin:

FlexRay dahil DewesoftX I/O ara yüzleri

LIN Bus  – Yerel Ara Bağlantı Ağı

LIN veri yolu, CAN veri yoluna ucuz bir alternatiftir. Çok basittir, ancak zorunlu olarak bir ana ve 15 bağımlı düğümle sınırlıdır. LIN, bağımlıların kendilerine adresleyen mesaj tanımlayıcılarını dinlediği tek yönlü bir mesajlaşma sistemidir.

Düşük bant genişliği ve düğüm sayısı sınırlamaları nedeniyle, LIN normalde küçük elektrik motorlarını ve kontrolleri kontrol etmek için kullanılır. LIN, 19,2 kbps veya 20 kbps veri hızı ile sınırlıdır.

Şekil 22: Mercedes-Benz’de ayarlanabilir araba koltuğu kontrolleri Resim Pixabay’un izniyle

LIN, ISO 9141 tarafından tanımlanan tek kablolu bir ağdır. Elektrikli camlar, ışıklar, kapı kilitleri, kartlı giriş sistemleri, elektrikli aynalar, elektrikli koltuklar ve benzeri gibi düşük bant genişliğine sahip uygulamalar için kullanılır.

DewesoftX için LIN veri yolu eklentisi, mühendislerin birden fazla LIN ağına bağlanmasına ve iletişimi dinlemesine olanak tanır. Vector markalı LIN BUS donanımını kullanarak, otobüsteki tüm veri aktarımını dinleyen yalnızca dinlemeli bağımlıları taklit eder. Kod çözme üç farklı biçimde yapılabilir:

  • Kapsamlı ölçeklendirme seçeneklerine sahip analog veriler
  • Ayrık veri
  • İkisinin karışımı

Eklenti, konfigürasyonu LIN açıklama dosyalarından (LDF) içe aktarmayı destekler. LIN veri yolunu okumak için bir Vector LIN BUS kartı gereklidir.

Daha fazla bilgi edin:

  • LIN BUS dahil olmak üzere Dewesoft ara yüzleri
  • DewesoftX kılavuzu LIN BUS bölümü

 

CAN’ı Diğer Araç Veri Yolu ile Karşılaştırma

  LIN CAN CAN FD FlexRay MOST Ethernet
Hız 10-20 kbps 1 Mbps 8 Mbps 10 Mbps 150 Mbps (paylaşılan) 100 Mbps (düğüm başına)
Veri boyutu 8 B 8B 64 B 254 B 370 B 1500 B
Kablolama Tek kablo UTP* UTP UTP UTP ya da fiber optik UT
Topoloji Veri yolu Veri yolu Veri yolu / pasif yıldız Veri yolu /Yıldız/ Karışık Yüzük

Yıldız

/Ağaç/

Yüzük

Kullanım Yeri Sensörler, Aktüatörler (ışıklar, aynalar, etc.) Omurga, gövde, şasi, güç aktarma organı Gövde, Güç aktarma organı, Dağıtılmış kontrol, Şasi Yüksek performans güç aktarma organı, Omurga, Tel sürme, Şasi Bilgi ve eğlence sistemi Diagnostik, ECU Programlama, Bilgi ve eğlence sistemi
Hata Bulma 8-bit CRC 15-bit CRC 17 ya da 21-bit CRC 24-bit CRC CRC 32-bit CRC
Yedekleme N/A N/A N/A Evet Evet N/A
Determinizm N/A N/A N/A Evet Evet Doğasında yok
Fiyat $ $$ $$$ $$$ $$ $$

Şekil 23: Araç veri yolu üst düzey bir karşılaştırması

Notlar: * UTP = korumasız bükümlü çift

Herhangi bir ağ ve birlikte çalışabilir sistemde olduğu gibi, otomotiv veri yolu seçimi en iyi şekilde uygulamanın gereksinimleri tarafından yönlendirilirken, maliyet ve öngörülen endüstri gereksinimleri ve trendleri göz önünde bulundurulur. Açıkça görülüyor ki, otomobil üreticileri eşdeğer veya daha iyi bir dağıtım maliyetiyle daha iyi otobüsler mevcut olduğunda eski otobüsleri yeni tasarımlarda uygulamak istemiyorlar.

Dewesoft CAN Bus DAQ Sistemleri

Dewesoft sistemleriyle standart veya isteğe bağlı olarak sağlanan CAN veri yolu arabirimleri, yüksek düzeyde yetenek ve ek protokollere genişletile bilirlik sağlar.

Şekil 24: Analog, dijital ve CAN veri yolu araç verilerini kaydeden Dewesoft SIRIUS DAQ modülü

Tüm Dewesoft CAN ara yüzleri, cihazı ve bağlı cihazları toprak döngülerinden ve diğer elektriksel bozulmalardan koruyacak şekilde galvanik olarak izole edilmiştir. Tüm Dewesoft CAN ara yüzü, yüksek hızlı CAN 2.0b standardını kullanır. Dewesoft ayrıca bir CAN FD cihazı sunar.

Tüm Dewesoft CAN ara yüzleri, CAN mesajlarını hem okuyabilir hem de yazabilir, bu da mühendislerin ağdaki CAN cihazlarından veri talep etmek ve daha fazlası için veri yoluna mesajlar koymasına izin verir.

Dahil olan DewesoftX veri toplama yazılımı DBC dosyalarını içe aktarabildiğinden, tüm Dewesoft CAN ara yüzü saniyeler içinde yapılandırılabilir. DBC dosyaları, mühendislerin veri akışını adlar, ölçeklendirme, uygun mühendislik birimleri ve daha fazlasıyla ayrı kanallara ayrıştırmasına olanak tanıyan standart bir biçimdir.

Şekil 25: DewesoftX CAN ana kurulum ekranı

Herhangi bir mesaj satırının en sağındaki “Kurulum” düğmesine tıklamak, aşağıda gösterilen CAN kanalı kurulum ekranını açar:

Şekil 26: DewesoftX CAN veri yolu kanal kurulum ekranı, tek bir mesajda bulunan beş farklı kanalı gösterir

DewesoftX, CAN kanallarını yapılandırmayı son derece kolaylaştırır. Yazılım, CAN DBC veya XML dosyalarını içe ve dışa aktarabilir. DBC dosyaları, CAN mesajı ve kanal tanımı için ortak dosyalardır. İçe aktarıldıktan sonra yazılım, mevcut tüm CAN kanallarını otomatik olarak kurar ve CAN mesajlarının kodunu çözer.

DewesoftX CAN Yazılım Yetenekleri

  • Gelişmiş CAN kaydı, depolama ve analizi
  • CAN mesajlarının çevrimiçi izlenmesi ve kodunun çözülmesi
  • Çevrimdışı CAN mesajı çözme
  • CAN verilerini görüntülemek için görsel ekran
  • CAN kanallarının çevrimiçi ve çevrimdışı matematik analizi
  • CAN DBC dosyası içe ve dışa aktarma
  • CAN, J1939 ve XCP / CCP desteğinde OBDII
  • İşlevselliği iletebilir

Dewesoft CAN Bus Ara yüzleri

Dewesoft, analog veri toplama sistemleriyle CAN veri yolu ara yüzlerini tam olarak uygulayan ilk DAQ sistem üreticileri arasındaydı. Neredeyse her Dewesoft DAQ sistemi, standart olarak yerleşik en az bir CAN veri yolu arabirimine sahiptir ve mükemmel senkronizasyonu sürdürürken dahili, harici veya her ikisine birden ek bir özel CAN arabirimi eklenebilir.

Şekil 27: Dewesoft çok kanallı CAN ve CAN FD ara yüzleri

2008 yılına kadar, standart bir özellik olarak iki yüksek hızlı CAN veri yolu arabirimi içeren orijinal DEWE-43 piyasaya sürüldü. Bilinmesi gereken çok önemli bir şey, bu bağlantı noktalarına gelen CAN verilerinin, analog verilerle ve ayrıca sayaç / dijital giriş verileriyle tamamen donanımla senkronize edilmiş olmasıdır. Dewesoft CAN ara yüzü de galvanik olarak izole edilmiştir ve hem cihazı hem de veri yolunun kendisini toprak döngülerinden ve diğer elektriksel sorunlardan korur.

Şekil 28: 8 çok fonksiyonlu analog giriş, 8 sayaç / zamanlayıcı / dijital giriş ve 2 izole, yüksek hızlı CAN veri yolu arabirimine sahip DEWE-43A

Piyasaya sürülmesinden bir yıldan kısa bir süre sonra, DEWE-43, DAQ gücü ve yeteneğini inanılmaz derecede küçük bir cihazda birleştirmedeki yeniliklerinden dolayı NASA TECH BRIEFS Okuyucunun Yılın Seçimi Ürünü ödülüne layık görüldü.

Bugün, Dewesoft, araç veri yolu verilerini analiz etmek ve incelemek için çeşitli standart otomotiv ara yüzleri için destek sunmaktadır. Veriler, desteklenen tüm ara yüzlerden yakalanabilir ve analog, video ve diğerleri gibi diğer kaynaklarla senkronize edilebilir.

Dahili CAN Ara birimli Dewesoft DAQ Sistemleri

Daha önce de belirtildiği gibi, hemen hemen her Dewesoft DAQ sisteminde standart olarak en az bir yerleşik CAN bağlantı noktası bulunur ve bu tabloya göre, standart değilse tüm sistemler CAN ile donatılabilir:

Model CAN port standart? Ek CAN portları?
DEWE-43A Evet, 2 CAN port standart Haricen*
MINITAURs Evet, 1 CAN port standart Haricen*
SIRIUS XHS Evet, 1 CAN port standart Haricen *
SIRIUS modular Evet, 1 CAN port standart Haricen *
SIRIUS rack series Evet, 1 CAN port raf dilimi başına Haricen *
SIRIUS mini Hayır Haricen *
SIRIUS Waterproof Evet Haricen *
KRYPTON No. Özel KRYPTON CAN modülleri Haricen *
IOLITE Hayır Haricen *
IOLITE LX Evet, 1 CAN port standart Haricen *
IOLITEd Hayır Haricen *

 

*Harici olarak, bir veya daha fazla harici ve senkronize edilebilir CAN ara yüzünün eklenebileceği anlamına gelir. Bunlar arasında DS-CAN2, SIRIUSim-4X-CAN, SIRIUSf-8x-CAN ve KRYPTONi-1xCAN-FD bulunur.

Harici, Senkronize Edilebilir CAN Ara yüzleri

Hemen hemen her Dewesoft DAQ sisteminde yerleşik CAN bağlantı noktalarına ek olarak, ayrı senkronize edilebilir 2, 4 ve 8 bağlantı noktalı CAN ara yüzleri mevcuttur. Bunlar, Dewesoft X yazılımını çalıştıran bir Windows bilgisayarına veya USB ve bir senkronizasyon kablosu aracılığıyla bir Dewesoft DAQ sistemine bağlanır.

Şekil 29: Soldan sağa: DS-CAN2, SIRIUSim-4xCAN, SIRIUSf-8x-CAN Bu modüller sırasıyla 2, 4 ve 8 CAN bağlantı noktası sağlar

 

KRYPTONi-1xCAN-FD Modülü

Dewesoft CAN veri yolu ailesinin en son üyesi KRYPTONi-1xCAN-FD‘dir. Bu, DAQ sistemine EtherCAT® üzerinden bağlanan tek portlu bir CAN FD cihazıdır. 8 Mbps’ye kadar yüksek hızlı CAN veri hızlarını destekler. Ayrıca CAN FD, CAN 2.0 iletişim protokolünün yanı sıra J1939 gibi özel protokolleri de destekler.

Şekil 30: KRYPTONi 1xCAN-FD modülü yalnızca 62 x 56 x 29 mm’dir (2,44 x 2,20 x 1,14 inç)

KRYPTONi-1xCAN-FD, galvanik olarak izole edilmiş iletişim hatlarına ve +5 V ve +12 V izole Sensör beslemesine sahiptir. Sensör beslemesinin güç limiti 1,4 watt’tır.

Bu modül, ödüllü KRYPTON ONE ürün serisinin bir üyesi olduğu için, çalışma sıcaklığı aralığı -40 ° C ve +85 ° C (-40 ila + 185 ° F) gibi aşırı çevresel koşullara dayanabilir ve IP67’ye göre toz ve sıvılara karşı sızdırmaz.

KRYPTONi-1xCAN-FD, bir DSUB9 giriş konektörüne sahip standart bir KRYPTON ONE kasasında sağlanır.

Daha Fazla Okuma: